ES ievieš jaunus noteikumus, lai patērētājiem pāri robežām būtu vieglāk un drošāk nopirkt un uzņēmumiem – pārdot gan preces, gan digitālo saturu.

Padome šodien pieņēma dokumentu kopumu, kas ietver direktīvu par digitālā satura un pakalpojumu piegādes līgumiem (Digitālā satura direktīva) un direktīvu par preču pārdošanas līgumiem (Preču pārdošanas direktīva). Šī oficiālā pieņemšana noslēdz likumdošanas procedūru.

Mērķis ir Eiropas patērētājiem nodrošināt augstu aizsardzības un juridiskās noteiktības līmeni, jo īpaši tad, kad tie veic pārrobežu pirkumus, kā arī atvieglot uzņēmumu, jo īpaši MVU, iespējas pārdot visā Eiropas Savienībā.

Eiropas Savienība paplašina Eiropas iedzīvotāju tiesības un rada jaunas uzņēmējdarbības iespējas ES uzņēmumiem. Uzņēmumiem, kad tie vēlēsies paplašināties un uzsākt pārdošanu visā Savienībā, būs jāizpilda mazāk birokrātisku prasību. Tas jo īpaši palīdzēs MVU paplašināt savu darbību citās ES valstīs.

Nikulaje Bedelevs, Rumānijas ekonomikas ministrs: Pateicoties Eiropas Savienībai, patērētāji gūs labumu no augstāka aizsardzības līmeņa. Pērkot jebkuru preci – no apģērba līdz sarežģītām precēm, piemēram, viedpulksteņiem, – vai iegādājoties mākoņpakalpojumus, pretvīrusu programmatūru vai e-grāmatas, patērētājiem būs tiesības uz tiesiskās aizsardzības līdzekļiem.

Tudorels Toaders, Rumānijas tieslietu ministrs: Ar Digitālā satura direktīvu tiek ieviesta augsta līmeņa aizsardzība patērētājiem, kuri maksā par pakalpojumu, kā arī tiem, kas apmaiņā pret šādu pakalpojumu sniedz datus. Jaunajos noteikumos jo īpaši paredzēts – ja saprātīgā laikposmā nav iespējams novērst defektus, patērētājam ir tiesības uz cenas samazinājumu vai pilnu atmaksu. Turklāt garantijas termiņš nevar būt īsāks par diviem gadiem.

Preču pārdošanas direktīva attieksies uz visām precēm, tostarp produktiem ar kādu digitālu elementu (piemēram, viedajiem ledusskapjiem). Jaunie noteikumi ievieš minimālu divu gadu garantijas termiņu (no brīža, kad patērētājs saņem preci) un viena gada termiņu apgrieztas pierādīšanas pienākumam par labu patērētājam. Valstis var noteikt ilgākus termiņus, lai saglabātu savu pašreizējo patērētāju aizsardzības līmeni.

Turpmākie pasākumi
Tagad teksti tiks oficiāli parakstīti un publicēti “Oficiālajā Vēstnesī”. Dalībvalstīm būs divi gadi laika, lai jaunos noteikumus transponētu savos tiesību aktos.

Vispārīga informācija
Digitālā satura direktīva attiecas uz digitālā satura piegādi un aptver datus, kas radīti un piegādāti digitālā veidā (piemēram, mūzika, tiešsaistes video u. c.), pakalpojumus, kas ļauj radīt, apstrādāt vai uzglabāt datus digitālā veidā (piemēram, mākoņglabāšana), pakalpojumus, kas ļauj dalīties ar datiem (piemēram, Facebook, YouTube u. c.), un jebkādu pastāvīgu informācijas nesēju, ko izmanto tikai un vienīgi kā digitālā satura nesēju (piemēram, DVD). Digitālā satura direktīvas darbības jomā ir iekļauti “over the top” savstarpējas saziņas pakalpojumi, paketes līgumi un personas datu apstrāde.

Preču pārdošanas direktīva attiecas uz jebkādu preču pārdošanu, vai nu tā notiktu fiziski (veikalos), tiešsaistē vai tālpārdošanā. Šī direktīva attiecas uz precēm ar digitālu komponentu (piemēram, viedie ledusskapji vai intelektiskie pulksteņi).

Abu direktīvu pamatā ir maksimālas saskaņošanas princips – tas nozīmē, ka dalībvalstis nevar novirzīties no prasībām. Tomēr dažos aspektos ES dalībvalstīm ir paredzēta zināma rīcības brīvība pārsniegt minētās prasības, lai it īpaši saglabātu patērētāju aizsardzības līmeni, kas jau tiek piemērots attiecīgās valsts līmenī.

Komentāri